W skład majątku firmy będzie wchodzić bardzo wiele rozmaitych rzeczy. W pierwszej kolejności są to wszelkie dobra materialne, to znaczy grunty, budynki, urządzenia oraz maszyny.

kalkulator

Autor: Knauf Insulation

Lecz w wielu przypadkach to wszystko stanowi tylko niewielką część wartości firmy, a pozostała część to różnego rodzaju patenty czy znaki towarowe. Większość z największych firm na świecie jest warta tak dużo właśnie z tego powodu, że ich logo jest znane we wszystkich krajach. Jednak wartości niematerialne mogą niejednokrotnie sprawić duże problemy podczas wyceny. A ta z kolei jest przydatna w paru sytuacjach, przykładowo przy sprzedaży firmy czy wejściu na giełdę. Rzecz jasna są na to mniej lub bardziej szczegółowe metody, lecz zawsze trzeba się liczyć tylko z przybliżonym oszacowaniem.
Delikatny problem, czyli cera naczynkowa

Autor: 123rf
Źródło: 123rf
wycena marki

Autor: Alexander Nie
Źródło: http://www.flickr.com
Jedną z metod wyceniania firm jest metoda majątkowa, jest ona dość powszechnie stosowana, lecz jej dużym minusem jest to, że nie bierze pod uwagę niematerialnych wartości. Dlatego też niejednokrotnie wykonywana jest jeszcze wycena marki, wycena – http://rezerwy24.pl/niewykorzystane_urlopy_wypoczynkowe – marek którą się uwzględnia przy podawaniu ostatecznej wartości. Przy takiej wycenie niezbędne jest ogromne doświadczenie wykonującej go osoby, dlatego też nie należy tego zlecać przypadkowej firmie. W wielu przypadkach niezbędna może się również okazać wycena udziałów w spółce z.o.o.- (zobacz dodatkowe informacje)

Taka sytuacja ma przykładowo miejsce wówczas, gdy jeden ze wspólników chce się pozbyć części którą posiada i zwyczajnie ją sprzedać. Wtedy należy wykonać dokładną analizę wartości i wyznaczyć odpowiednią część majątku.