Marketing w kolokwialnym znaczeniu jest identyfikowany z reklamą. Jest to tak rozpowszechnione spojrzenie, że nawet zawodowcy czasem zawężają tę dyscyplinę nauk ekonomicznych do tego elementu aktywności marketingowej. W klasycznym znaczeniu marketing miał rozpoznawać potrzeby użytkownika, czasem konstruować je, i dbać o to żeby firma miała aktualne informacje o tym czego pożąda konsument.

ozdobny flakonik z perfumami

Autor: Felix Padrosa Photography
Źródło: http://www.flickr.com

Jednocześnie pożądane byłoby by klient dobrze kojarzył biznes oraz towar bądź usługę. Takie dążenie do pokazania konsumentowi że poza zyskiem interesuje nas człowiek jako taki nie musi być zaraz działaniem podyktowanym cynizmem. Im bardziej uczciwe staje się zaangażowanie firmy w jakieś cel charytatywny tym odpowiedniej z punktu widzenia marketingu. Słowem, jeśli zarząd firmy chce przeznaczyć jakiekolwiek środki na szczytny zamysł, dlaczego się tym nie chwalić, konstruując w ten sposób pożądany wizerunek przedsiębiorstwa.

Rzecz jasna dział marketingu powinna też zadbać o to, żeby w stosowny sposób dbać o pragnienia użytkownika i zadowolić jego oczekiwania. Również winna zaspokoić wyczekiwania co do sposobu sprzedaży, w pewnej mierze zapakowania produktu. (Stąd wymagania w instytucjach finansowych co do odzienia pracowników). Współcześnie o to by konsument jak najlepiej kojarzył biznes dba się na czasem bardzo niuansowych poziomach, przyznaję niekiedy dość spornych. Stosuje się na przykład w przedsięwzięciach promocyjnych woń.

W latach 90-tych XX w. wykazano, iż zastosowanie właśnie zapachu może powiększyć sprzedaż artykułu i tak narodził się tzw. marketing zapachowy. Kliknij po więcej: przyciągające zapachy. Przykładem może tu być takowe rozstawienie nawiewu wentylacji (rekomendują nas) w piekarni, aby zapach świeżego chleba rozchodził się w calutkiej okolicy piekarni – może to przynieść powiększenie obrotów, ponieważ z jednej strony pobudza łaknienie konsumenta z drugiej natomiast strony woń świeżo upieczonego bochenka jest jasnym sygnałem, że wyrób który proponuje piekarnia jest najwyższej jakości.

kwiaty

Autor: jacinta lluch valero
Źródło: http://www.flickr.com

Marketing zapachowy wykorzystuje się również w innych dziedzinach, dajmy na to w perfumerii czy fryzjerstwie. Stwierdzono, iż pewne zapachy powodują u ludzi stan spokoju, co może ich skłaniać do skorzystania z naszych usług a już z pewnością spowoduje że choćby przelotnie zaciekawią się naszą firmą i nasz wyrób zaistnieje w ich świadomości.