Praca w handlu oraz w branży marketingowej nie zalicza się do najprostszych – wiele bowiem uzależnione jest od relacji, które specjalista tworzy z odbiorcą. To od sposobu, w jaki zatrudniony w handlu, czy też marketingu odnosi się do klienta zależy, czy klient ten wybierze ponownie usługi przedsiębiorstwa.

marketing relacji

Autor: Jeffrey Zeldman
Źródło: http://www.flickr.com
Często bowiem wychodzi na jaw, że to nie koszt usługi jest ważnym czynnikiem w czasie wybierania wytworu lub usługi, a poziom obsługi. Stare przysłowie handlowców mówi, że pojedynczy zadowolony klient może sprowadzić kilku innych, jeden niezadowolony klient może z kolei zniechęcić kilkudziesięciu jeszcze nieprzekonanych. Z tego powodu w tego rodzaju branżach stale dba się o motywację podwładnych, oraz docenia się zaangażowanie w zdobywanie nowych kontrahentów.

infografika marketingowa

Autor: MSLGROUP Global
Źródło: http://www.flickr.com

Stały klient to dobry klient

Wieloletnie analizy rynków dowiodły, że klient korzystający z usług jednej firmy, który jest zadowolony z relacji handlowych, daje dużo większe zyski, niż inni odbiorcy. Dla poprawy motywacji klientów do częstszych zakupów stosuje się systemy lojalnościowe – na przykład przydzielając kartę stałego klienta. Stali odbiorcy kupują większą ilość produktów i usług, jak również są w stanie przeznaczyć na nie większe sumy. Każda firma powinna posiadać opracowaną specjalną ofertę dla tego typu klientów, w tych najbardziej doświadczonych firmach do kontaktowania się ze stałymi klientami wysyła się indywidualnego doradcę. Takie zabiegi marketingowe są znane w środowisku jako „marketing relacji” , jest to bardzo opłacalne przedsięwzięcie dla obydwu stron transakcji. Do tego typu działań dobrze jest wysłać najlepszych ludzi. http://www.programylojalnosciowe.pl/aktualnosci/362-jak-budowac-marketing-relacji.html

Wydajny pracownik

Podstawa płacy osoby zajmującej się handlem nie powinna być zbyt wygórowana – wysokie wynagrodzenie bazowe powoduje zmniejszenie motywacji do pracy. Dla uzyskania lepszych rezultatów pracy, pracodawcy wykorzystują tak zwane programy motywacyjne. Opierają się one przykładowo na wynagradzaniu pracownika procentem od sumy, na jaką widnieje podpisana przez niego umowa. W ten sposób, zatrudnionemu zależy na tym, żeby klient podpisał umowę opiewającą na jak największą kwotę. Jest to łatwy sposób na docenianie najsprawniejszych pracowników handlu, jak również na równoczesne badanie wydajności każdego z nich.